BERNIAGA : MENGHIDUPKAN SUNNAH



Bekerja dan berniaga adalah sunnah Rasulullah s.a.w. Baginda mula berniaga ketika umurnya sekitar 12 tahun. Ketika itu baginda mengikuti bapa saudaranya, Abu Talib berniaga di Syam.

Rasulullah s.a.w juga diketahui sangat rajin sejak kecil. Baginda bekerja mengembala kambing dengan mendapat upah beberapa qirat (sen) sahaja. Hasil kerja baginda ini digunakan bagi membantu keluarga Abu Talib.

Hal ini disebut dalam hadith baginda ;  " Allah S.W.T tidak mengutuskan seorang Nabi melainkan dia mengembala kambing." 
Para sahabat bertanya berkenaan diri baginda. 
Baginda menjawab, "Ya!..Aku juga pernah mengembala kambing penduduk Mekah dengan mendapat upah beberapa qirat." (H.R Bukhari) 

Salah satu dari sunnah Nabi S.A.W ialah berniaga.9/10 rezeki datangnya dari berniaga.

Cara yang paling bagus sebelum kita memilih sesuatu perniagaan adalah buat solat Isthikarah. Setelah berusaha bersungguh sekiranya BERJAYA Alhamdulillah tetapi sekiranya GAGAL pasti ada hikmah yang baik dari ALLAH swt.

Jangan lupa amalkan solat dhuha setiap hari kerana solat dhuha itu adalah kunci rezeki. Berniagalah mengikut sunah Nabi dan jangan sesekali menipu timbang.

Firman ALLAH sw surah Fudhilat ayat 49 yang ertinya : Manusia tidak jemu memohon kebaikan dan jika mereka ditimpa malapetaka dia menjadi putus asa lagi putus harapan.

                                 Wallahu’alam bissawab

No comments:

Post a Comment