Puasa dibulan Ramadhan tidak boleh ditetapkan begitu sahaja bahkan ia wajib diketahui melalui melihat anak bulan atau telah cukup 30 hari bulan sya'aban.
Sabda Rasulullah:
لا تقدموا رمضان بيوم أو يومين صوموا لرؤيته وأفطروا لرؤيته فإن غم عليكم فإكملوا عدة شعبان ثلاثين يوما
Yang
bermaksud : Jangan kamu mendahului puasa dan berbuka puasa sehari atau
dua hari sebelum tiba bulan ramadhan dengan cara melihat anak bulan,
jika tidak kelihatan maka hitunglah sehingga cukup 30 hari dalam bulan sya'aban.
Dan
ketahuilah bahawa kefardhuan puasa dibulan Ramadhan telah difardhukan
pada tahun kelapan hijrah, dan Rasulullah sallallahualaihiwasallam telah
berpuasa bulan Ramadhan sebanyak 9 tahun dan wafat selepasnya.
Dan kewajipan berpuasa dikira sebagai satu
kewajipan diatas semua orang Islam samaada alim ataupun jahil, maka
barangsiapa yang mengingkari akan kewajipannya maka dia adalah kafir.
Adapun
sesiapa yang tidak berpuasa tanpa uzur yang dibenarkan dan dia masih
lagi beriktiqad akan kewajipannya maka tidaklah dikira kafir, tetapi
disebut sebagai orang Islam yang maksiat dan tergolong dari kalangan
orang-orang yang melakukan dosa-dosa besar., dan mengikut keadilannya
Allah berhak mengazab mereka dengan azab yang amat pedih pada hari
kiamat.
Ibadah
puasa sama juga dengan ibdah-ibadah yang lain, yang wajib
menyempurnakan syarat, wajib, fardhu, perkara-perkara yang membatalkan
puasa.Maka tidak dapat tidak mengetahui dan memeliharanya adalah satu
kemestian.
Syarat-syarat Wajib :
Adapun syarat-syarat wajip puasa iaitu satu kewajipan diatas setiap orang Islam yang baligh, beraqal, mampu berpuasa.
Maka
tidak sah puasa orang kafir dan juga murtad (Murtad iaitu mereka yang
dahulunya Islam kemudian mereka keluar dari Islam dan mereka adalah
kafur)
Dan tidak sah puasa mereka yang datang haidh dan nifas dan jika mereka berpuasa
juga dalam keadaan masih ada darah maka maksiat keatas mereka dan tidak
sah serta menqhodakkan akan keduanya.(haidh atau nifas)
Dan
tidak wajib berpuasa keatas kanak-kanak yang belum baligh, akan tetapi
wajib keatas penjaganya menyuruh mereka berpuasa jika telah cukup umur
kanak-kanak tersebut 7 tahun serta berupaya berpuasa, dan memukul
kanak-kanak yang telah berumur 10 tahun jika dia tidak berpuasa dalam
keadaan dia mampu, dan tidak wajib keatas mereka mengqhodokkannya jika
ia tidak berpuasa.
Dan
tidak wajib keatas orang gila berpuasa dan qodho, dan tidak wajib
keatas orang sakit ( iaitu sakit yang akan merosakkan puasa tersebut ),
dan juga orang yang bermusafir jauh akan tetapi keduanya wajib diqhodok
Dan jika dia berpuasa juga maka tetap sah akan tetapi jika menjadikan mudharat maka hukumnya haram keduanya.
Fardhu puasa :
Fardhu puasa ada 2: Niat dan menahan diri.
Maka
adalah niat itu tempatnya didalam hati dan wajib menetapkan berlakunya
niat tersebut pada waktu malam sebelum terbit fajar setiap hari pada
bulan Ramadhan.
Walau
seseorang itu berniat selepas matahari terbenam ( waktu maghrib )
sebelum datang keesokan harinya maka sah puasanya dengan niat
tersebut.dan bukanlah menjadi syarat seseorang itu berulang-ulan niat
selepas makan.
Dan turut wajib menetapkan niat berpuasa bulan ramadhan.dan inilah pegangan mazhab Syafie'.
Dan yang terbaik adalah seumpama berkata didalam hati :
نويت صوم غد عن أداء فرض رمضان هذه السنة إيمانا واحتسابا لله تعا لى
Sahaja
Aku berpuasa pada keesokan hari bagi menunaikan kefardhuan Ramadhan
pada tahun ini beserta keimanan dan meminta balasan kebaikkan kerana
Allah ta'ala
Dan
dibolehkan disisi mazhab Imam Malik seseorang yang berniat dengan
sebulan penuh dengan syarat tidak dapat tidak mestilah berniat pada
malam awal Ramadhan.
Seumpama niatnya : Sahaja aku berpuasa 30 hari dari bulan Ramadhan pada tahun ini. Kerana Allah ta'ala.
Menahan
diri : Iaitu menahan diri dari makan, minum, memasukkan sesuatu benda
dari bahagian kepala dan perut dan sebagainya dari tempat yang terbuka
seperti mulut, hidung, qubul dan dubur.
Adapun
sesiapa yang makan dan minum dalam keadaan terlupa walaupun banyak
sekalipun tidak rosak akan puasanya walaupun juga ianya puasa sunnat.
Sabda Rasulullah:
من نسي وهو صا ئم فأكل أو شرب فليتم صومه فإنما أطعمه الله وسقاه
Yang
bermaksud: Sesiapa yang lupa dan dia dalam keadaan berpuasa maka dia
makan atau minum maka sempurnakanlah puasanya kerana Allah telah
memberikan makan dan minum kepada mereka.( Diriwayatkan oleh Imam
Al-Bukhary )
Dan
wajib mereka menahan diri dari muntah iaitu contohnya memuntahkan
dengan mengunakan tangan dan selainnya. Dan jika muntah tersebut keluar
dengan sendirinya maka tidak terbatal puasa tetapi mesti membersihkan saki baki muntah yang berada didalam mulut dan diluar mulut.
Begitu
juga wajib seseorang menahan diri dari jimak dan mengeluarkan mani
dengan sendiri atau selainnya., adapun jika keluarnya mani dengan
sendirinya seumpama berkhayal atau melihat perkara yang mendatangkan
syahwat sehingga keluar air mani atau semasa tidur disiang hari tanpa
datang padanya syahwat maka ianya tidak membatalkan puasa.
Begitu
juga wajib menahan diri dari kekufuran dan tetap dalam Islam pada
Ramadhan dan selainnya kerana kufur itu adalah sebesar-besar dosa dan
kekufuran tersebut menghapuskan pahala amalan, maka hendaklah berterusan
dengan keimanan bagi mereka yang berpuasa syarat bagi sah puasa keran
kufur itu membatalkan puasa.
Kufur terbahagi kepada 3 :
Kufur
iktiqadi, seperti beriktiqad sesungguhnya Allah itu jisim atau Allah
berada ditempat atau Allah duduk diatas langit atau arasy atau
menyamakan Allah dengan sifat-sifat makhluk
Kufur perbuatan, seperti melempar mushaf ditempat yang kotor.
Kufur
perkataan, seperti menghina Allah atau mana-mana Nabi Allah atau
mana-mana malaikat, menghina kefardhuan solat atau puasa atau
hukum-hukum agama.
Dan
diantara perkara yang lain membatalkan puasa iaitu makan walaupun
sebiji nasi atau meminum setitis air atau ubat. Begitu juga memasukkan
sesuatu kedalam hidung atau mulut atau qubul atau dubur.Adapun jarum
yang dimasukkan dikulit maka ianya tidak membatalkan puasa.
Dan rosak puasa tersebut bagi
mereka yang hilang aqal sepanjang hari dari waktu pagi sehingga petang
dan begitu juga bagi mereka yang datang gila walau sekejap.
Begitu juga bagi perempuan yang datang haidh atau nifas pada siang hari walaupun sebelum matahari terbenam.
Semoga
puasa kita diterima oleh Allah dengan bertunjangkan dengan aqidah yang
sebenar iaitu aqidah ahlus sunnah waljamaah diantaranya beriktiqad
"Allah tidak menyerupai makhluk sama sekali..
No comments:
Post a Comment