Riba' MeNurut IsLaM



Sebelum saya bercerita lebih panjang tentang riba'.Elok lah saya ceritakan tentang makne riba itu sendiri..Riba ini dalam bahse mudahnye tambahan.Ok, berniaga mesti nak untungkan?Riba ni boleh diketogorikan sbagai jual beli.Tapi bezanye riba degan jual beli yang lain ialah riba ini automotik haram berbanding jual beli yang lain ade kala ulama' yang kata haram dan ade yang halal...Dalil yang mengatakan riba ni halal ade banyak..saya akan nytakan satu je disini dan mudah untuk dingati oleh kamu semua..Firman Allah s.w.t yang bermaksud :“Allah telah menghalalkan jualbeli dan mengharamkan riba’. ”( Surah Al – Baqarah – Ayat 275 ) 


Berniaga mesti nak untung dan rasul sendiri membenarkan sahabatnye berniaga kemudian mendapat untung..Al-Bukhari, no 3642 Dalilnye riwayat),Sesungguhnya Nabi SAW memberi Urwah satu dinar untuk membeli seekor kambing, maka (atas kebijaksanaannya) dapat dibelinya dua ekor kambing, lalu dijualnya seekor dengan harga satu dinar, lalu ia datang bertemu Nabi membawa satu dinar dan seekor kambing, maka Nabi terus mendoakannya dalam jualannya, yang jika ia membeli tanah sekalipun pasti ia akan mendapat untung.

Riba pon begitu untuk mendapat keuntungan tetapi salahnye riba' tujuan dia bukan saje nak dapat keuntungan tapi untuk menindas orang yang lemah.Contohnye seseorang yang hendak memimjam duit tapi disebabkan lambt membayar hutnag beliau disuruh untuk membayar lebih.kalo disini kite lihat penindasan sudah berlaku.Seseorang yang meminjam duit msti sbb dia xade duit jadi apabila dikenakan tambahan sbb lmbt bayar hutang maka bertambah2 lah tade duit si peminjam tadi.

Riba’ terbahagi kepada tiga bahagian :-
a)  Riba’ Al-Fadhl – riba yang dibayar lebih pada satu pihak yang menukarkan barang.
Contohnya : Satu kilo beras mahsuri ditukar dengan satu kilo beras yang lain ( berlainan kualiti dan jenis ).

b) Riba’ Al-Yad - riba’ yang dibayar lebih kerana tidak diterima dalam majlis aqad jualbeli.
Contohnya : Seseorang yang beraqad sebanyak RM 100.00 tetapi
apabila diluar aqad dibayar RM 105.00.

c) Riba’ Al-Nasi’ah – riba’ yang dibayar lebih kerana dilewatkan pembayarannya.
Contohnya : Pinjaman sebanyak RM 100.00 maka dibayar balik
RM 120.00

  Hadis dari Ubadah b Samit berikut:
 Emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, barli dengan barli, kurma dengan kurma, garam dengan garam (ditukarkan) sesama jenis, pada kadar yang sama, secara tunai (spot), sekiranya berlainan jenis, maka jual belilah sesuka hatimu selama mana ia adalah pertukaran tunai.” - (Muslim, Abu Daud, al-Nasai, dan Ahmad)
Hadis ini memberitahu kita ada 6 jenis barang ribawi iaitu emas, perak, gandum, barli, kurma dan garam. Maka, pertukaran barang yang sama jenis perlu berlaku secara tunai dan sama nilai. Contohnya, emas 10 gram mesti ditukarkan dengan emas 10 gram juga. Gandum 10 kg mesti ditukarkan dengan gandum 10 kg juga.6 barang ini kalo nak ditukar hendak lah same sukatan dan jenis serta nilai nye...
    

 Syarat-syarat penjualan barang-barang untuk mengelakkan riba’ :-
- Barang yang sama jenis:-
a) Hendaklah sama sukatan atau timbangan keduanya.
b) Hendaklah sama dengan tunai.
c) Hendaklah berterimaan di dalam majlis aqad.
- Barang yang tidak sama jenis:-
a) hendaklah dengan tunai.
b) hendaklah berterimaan di dalam majlis aqad.
   Jika barang pertukaran itu berlainan jenis seperti beras dan wang dan sebagainya tidak dikenakan apa-apa syarat dan boleh dijualbeli sebagaimana dalam persetujuan antara kedua pihak.


Hikmah diharamkan riba’

- Riba adalah merupakan satu penindasan dan pemerasan terhadap orang-orang miskin kerana yang miskin bertambah miskin, fikirannya bertambah bimbang kerana memikirkan tentang bagaimana hendak membayar hutangnya yang sentiasa bertambah bunganya bila lambat dibayar.
- Pihak yang memakan riba’ akan bertambah kaya dan senang.
- Riba’ akan mendorong pemakannya hidup senang-lenang tanpa bekerja dan berusaha sedangkan Islam menggalakkan umatnya untuk berusaha dan bekerja.
- Riba boleh merenggangkan merosakkan perhubungan di antara orang kaya pemakan riba’ dengan orang miskin seterusnya akan menimbulkan kekacauan di dalam masyarakat dan negara timbullah di sana-sini rompakan, pembunuhan dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment