Ringkasan Biografi Empat Imam Mazhab:
Imam Abu Hanifah [80H/699M– 150H/767M]
Imam Abu Hanifah atau nama sebenarnya
Nu’man bin Tsabit bin Zhuthi’ lahir pada tahun 80H/699M di Kufah, Iraq,
sebuah bandar yang sudah sememangnya terkenal sebagai pusat ilmu Islam
pada ketika itu. Ianya diasaskan oleh ‘Abdullah ibn Mas‘ud radhiallahu
‘anh (32H/652M), seorang sahabat zaman Rasulullah shallahu ‘alaihi
wasallam. Ayahnya seorang pedagang besar, sempat hidup bersama ‘Ali bin
Abi Thalib radhiallahu ‘anh. Imam Abu Hanifah sekali-sekala ikut serta
dalam urusniaga ayahnya akan tetapi minatnya yang lebih besar ialah ke
arah membaca dan menghafal Al-Quran.
Imam Abu Hanifah pada satu hari telah
berjumpa dengan seorang tokoh agama yang masyhur pada ketika itu bernama
as-Sya’bi. Melihatkan kepintaran dan kecerdasan luar biasa yang
terpendam dalam Imam Abu Hanifah, as-Sya’bi menasihatkan beliau agar
lebih banyak mencurahkan usaha ke dalam bidang ilmu-ilmu Islam. Dengan
nasihat dan dorongan as-Sya’bi, Imam Abu Hanifah mula menceburkan diri
secara khusus mempelajari ilmu-ilmu Islam.
Imam Abu Hanifah mula belajar dengan
mendalami ilmu-ilmu qiraat, ilmu bahasa Arab ilmu kalam dan lain-lain.
Akan tetapi bidang ilmu yang paling diminatinya ialah ilmu hadith dan
fiqh. Beliau banyak meluangkan masa dan tenaga untuk mendalaminya. Imam
Abu Hanifah meneruskan pembelajarannya dengan bergurukan kepada
as-Sya’bi dan beberapa tokoh ilmuan lain di Kufah. Menurut riwayat,
jumlah gurunya di Kufah sahaja berjumlah 93 orang.
Beliau kemudiannya berhijrah ke bandar
Basrah di Iraq, untuk berguru bersama Hammad bin Abi Sulaiman, Qatadah
dan Shu’bah. Setelah sekian lama berguru dengan Shu’bah yang pada ketika
itu terkenal sebagai Amir al-Mu’minin fi Hadith (pemimpin umat dalam
bidang hadith), beliau diizinkan gurunya untuk mula mengajar hadith
kepada orang ramai. Berkata Shu’bah: “Sebagaimana aku ketahui dengan
pasti akan kesinaran cahaya matahari, aku juga ketahui dengan pasti
bahawa ilmu dan Abu Hanifah adalah sepasangan bersama.”
Imam Abu Hanifah tidak hanya berpuas
hati dengan pembelajarannya di Kufah dan Basrah di Iraq. Beliau
kemudiannya turun ke Makkah dan Madinah untuk menuntut ilmu lagi. Di
sana beliau duduk berguru kepada ‘Atha’ bin Abi Rabah. Kemudiannya Imam
Abu Hanifah duduk pula bersama Ikrimah, seorang tokoh besar agama di
Makkah yang juga merupakan anak murid kepada ‘Abdullah ibn ‘Abbas, ‘Ali
bin Abi Thalib ra, Abu Hurairah ra dan ‘Abdullah ibn ‘Umar radhiallahu
‘anhum. Kehandalan Imam Abu Hanifah dalam ilmu-ilmu hadith dan fiqh
diiktiraf oleh Ikrimah sehingga beliau kemudiannya membenarkan Imam Abu
Hanifah menjadi guru kepada penduduk Makkah.
Imam Abu Hanifah kemudiannya meneruskan
pengajiannya di Madinah bersama Baqir dan Ja’afar as-Shadiq. Kemudiannya
beliau duduk bersebelahan dengan Imam Malik bin Anas, tokoh besar kota
Madinah ketika itu. Walaupun Imam Abu Hanifah 13 tahun lebih tua
daripada Imam Malik, ini tidak menghalangnya untuk turut serta belajar.
Apabila guru kesayanganya Hammad meninggal dunia di Basrah pada tahun
120H/738M, Imam Abu Hanifah telah diminta untuk mengganti kedudukan
Hammad sebagai guru dan sekaligus tokoh agama di Basrah. Melihatkan
tiada siapa lain yang akan meneruskan perjuangan Hammad, Imam Abu
Hanifah bersetuju kepada jawatan tersebut.
Mulai di sinilah Imam Abu Hanifah
mengajar dan menjadi tokoh besar terbaru dunia Islam. Orang ramai dari
serata pelusuk dunia Islam datang untuk belajar bersamanya. Di samping
mengajar, Imam Abu Hanifah adalah juga seorang pedagang dan beliau amat
bijak dalam mengadili antara dua tanggungjawabnya ini sebagaimana
diterangkan anak muridnya al-Fudail ibn ‘Iyyadh: “Adalah Imam Abu
Hanifah seorang ahli hukum, terkenal dalam bidang fiqh, banyak kekayaan,
suka mengeluarkan harta untuk sesiapa yang memerlukannya, seorang yang
sangat sabar dalam pembelajaran baik malam atau siang hari, banyak
beribadat pada malam hari, banyak berdiam diri, sedikit berbicara
terkecuali apabila datang kepadanya sesuatu masalah agama, amat pandai
menunjuki manusia kepada kebenaran dan tidak mahu menerima pemberian
penguasa.”
Pada zaman pemerintahan Abbasid,
Khalifah al-Mansur telah beberapa kali meminta beliau menjawat kedudukan
Qadhi kerajaan. Imam Abu Hanifah berkeras menolak tawaran itu. Jawapan
Abu Hanifah membuatkan al-Mansur marah lalu dia menghantar Imam Abu
Hanifah ke penjara. Akan tetapi tekanan daripada orang ramai menyebabkan
al-Mansur terpaksa membenarkan Imam Abu Hanifah meneruskan
pengajarannya walaupun daripada dalam penjara. Apabila orang ramai mula
mengerumuni penjara untuk belajar bersama Imam Abu Hanifah, al-Mansur
merasakan kedudukannya mula tergugat. Al-Mansur merasakan Imam Abu
Hanifah perlu ditamatkan hayatnya sebelum terlambat.
Akhirnya Imam Abu Hanifah meninggal
dunia pada bulan Rejab 150H/767M (ketika berusia 68 tahun), yakni ketika
berada di dalam penjara disebabkan termakan makanan yang diracuni
orang. Dalam riwayat lain disebutkan bahawa beliau dipukul dalam penjara
sehingga mati. Kematian tokoh ilmuan Islam ini amat dirasai oleh dunia
Islam. Solat jenazahnya dilangsungkan 6 kali, setiapnya didirikan oleh
hampir 50,000 orang jamaah. Abu Hanifah mempunyai beberapa orang murid
yang ketokohan mereka membolehkan ajarannya diteruskan kepada
masyarakat. Antara anak-anak murid Imam Abu Hanifah yang ulung ialah
Zufar (158H/775M), Abu Yusuf (182H/798M) dan Muhammad bin Hasan
as-Syaibani(189H/805M).
Imam Malik bin Anas [93H/711M – 179H/796M]
Imam Malik bin Anas lahir di Madinah
pada tahun 93H/711M. Beliau dilahirkan di dalam sebuah kota yang
merupakan tempat tumbuhnya Islam dan berkumpulnya generasi yang telah
dididik oleh para sahabat Rasulullah s.a.w. Sejarah keluarganya juga ada
hubung kait dengan ilmu Islam, dengan datuknya sendiri adalah seorang
perawi dan penghafal hadith yang terkemuka. Pakciknya juga, Abu Suhail
Nafi’ adalah seorang tokoh hadith kota Madinah pada ketika itu dan
dengan beliaulah Malik bin Anas mula mendalami ilmu-ilmu agama,
khususnya hadith. Abu Suhail Nafi’ ialah seorang tabi‘in yang sempat
menghafal hadith daripada ‘Abdullah ibn ‘Umar, ‘Aisyah binti Abu Bakar,
Ummu Salamah, Abu Hurairah dan Abu Sa‘id al-Khudri r.a.
Selain Nafi’, Imam Malik bin Anas juga
duduk berguru dengan Jaafar as-Shadiq, cucu kepada al-Hassan, cucu
kepada Rasulullah s.a.w. Imam Malik juga duduk belajar di Masjid Nabawi,
Madinah dan berguru dengan Muhammad Yahya al-Ansari, Abu Hazim Salmah
ad-Dinar, Yahya bin Saad dan Hishambin ‘Urwah. Mereka ini semua ialah
anak murid kepada para sahabat Rasulullah s.a.w. Suasana kehidupan Imam
Malik bin Anas di Madinah yang ketika itu dipenuhi dengan para tabi‘in
amatlah menguntungkannya. Para tabi‘in ini adalah mereka yang sempat
hidup bersama sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w. Mereka sempat belajar,
mendengar hadith dan mengamalkan perbuatan para sahabat secara terus.
Inilah antara sebab kenapa Imam Malik bin Anas tidak pernah meninggalkan
Madinah kecuali apabila pergi menunaikan ibadat hajinya.
Imam Malik bin Anas kemudiannya
mengambil alih peranan sebagai tokoh agama di Masjid Nabawi, Madinah.
Ajarannya menarik sejumlah orang ramai daripada pelbagai daerah dunia
Islam. Beliau juga bertindak sebagai Mufti Kota Madinah pada ketika itu.
Imam Malik juga ialah antara tokoh yang terawal dalam mengumpul dan
membukukan hadith-hadith Rasulullah s.a.w di dalam kitabnya
al-Muwattha’. Kitabnya ini menjadi hafalan dan rujukan orang ramai
sehinggakan ia pernah dikatakan oleh Imam as-Syafi‘e sebagai: “Tidak
wujud sebuah buku di bumi yang paling hampir kepada al-Quran melainkan
kitab Imam Malik ini.”
Antara tokoh besar yang duduk belajar
bersama Imam Malik ialah Imam Abu Hanifah dari Kufah, Iraq. Selain itu
diriwayatkan juga bahawa sebanyak 1,300 tokoh-tokoh lain yang duduk
bersama menuntut ilmu bersama Imam Malik di Masjid Nabawi. Antaranya
termasuklah Muhammad bin Idris, yang kemudiannya terkenal dengan gelaran
Imam as-Syafi‘e. Ketinggian ilmu Imam Malik bin Anas pernah diungkap
oleh Imam Ahmad bin Hanbal sebagai: “Imam Malik adalah penghulu daripara
penghulu ahli ilmu dan beliau pula seorang imam dalam bidang hadith dan
fiqh. Siapakah gerangan yang dapat menyerupai Imam Malik?”
Imam Malik pernah dihukum oleh gabenor
Kota Madinah pada tahun 147H/764M kerana telah mengeluarkan fatwa bahawa
hukum talaq yang cuba dilaksanakan oleh kerajaan Abbasid sebagai tidak
sah. Kerajaan Abbasid ketika itu telah membuat fatwa sendiri bahawa
semua penduduk perlu taat kepada pemimpin dan barangsiapa yang enggan
akan terjatuh talaq ke atas isterinya. Memandangkan rakyat yang lebih
taatkan ulama’ daripada pemimpin, pemerintah Abbasid telah memaksa Imam
Malik untuk mengesahkan fatwa mereka. Imam Malik enggan, malah
mengeluarkan fatwa menyatakan bahawa talaq sedemikian tidak sah (tidak
jatuh talaqnya). Imam Malik ditangkap dan dipukul oleh gabenor Madinah
sehingga tulang bahunya patah dan terkeluar daripada kedudukan asalnya.
Kecederaan ini amatlah berat sehinggakan beliau tidak lagi dapat
bersolat dengan memegang kedua tangannya di dada, lalu dibiarkan sahaja
terkulai di tepi badannya.
Imam Malik kemudiannya dibebaskan dari
penjara dan beliau terus kembali mengajar di Madinah sehinggalah beliau
meninggal dunia pada 11 Rabiul-Awwal, tahun 179H/796M, ketika berusia 86
tahun (Hijrah). Di antara anak-anak murid beliau yang masyhur ialah
‘Abdarrahman bin al-Qasim al-Tasyri (191H/807M), Ibn Wahhab Abu Muhammad
al-Masri (199H/815M) dan Yahya bin Yahya al-Masmudi (234H/849M).
Imam Muhammad bin Idris as-Syafi’e [150H/767M – 204H/820M]
Imam as-Syafi’e lahir di Gaza, Palestin
pada tahun 150H/767M. Nama sebenarnya ialah Muhammad bin Idris
as-Syafi‘e. Beliau mempunyai pertalian darah Quraisy dan hidup tanpa
sempat melihat ayahnya. Pada umur 10 tahun ibunya membawanya ke Makkah
untuk menunaikan ibadah Haji dan selepas itu beliau tetap berada di sana
untuk menuntut ilmu. Di Makkah Imam as-Syafi’e memulakan perguruannya
dengan Muslim bin Khalid al-Zanji, yakni mufti Kota Makkah ketika itu.
Kitab ilmu yang paling terkemuka pada
ketika itu ialah al-Muwattha’ karangan Imam Malik bin Anas, dan Imam
as-Syafi’e dalam usia 15 tahun telah pun menghafal keseluruhan kitab
tersebut. Imam as-Syafi’e kemudiannya berhijrah ke Madinah untuk berguru
pula dengan penulis kitab itu sendiri, yakni Imam Malik bin Anas.
Ketika itu Imam as-Syafi’e baru berumur 20 tahun dan beliau terus duduk
bersama Imam Malik sehinggalah kewafatannya pada tahun 179H/796M.
Ketokohan Imam as-Syafi’e sebagai murid terpintar Imam Malik bin Anas
mulai diiktiraf ramai. Imam as-Syafi‘e mengambil alih sebentar kedudukan
Imam Malik bin Anas sebagai guru di Masjid Nabawi di Madinah
sehinggalah beliau ditawarkan satu kedudukan jawatan oleh Gabenor Yaman.
Jawatan Imam as-Syafi’e di Negeri Yaman tidak lama kerana beliau telah
difitnah sebagai pengikut mazhab Syi‘ah. Selain itu pelbagai konspirasi
lain dijatuhkan ke atasnya sehinggalah beliau dirantai dan dihantar ke
penjara di Baghdad, yakni pusat pemerintahan Dinasti Abbasid ketika itu.
Imam as-Syafi’e dibawa menghadap kepada
Khalifah Harun ar-Rashid dan beliau berjaya membuktikan kebenaran
dirinya. Kehandalan serta kecekapan Imam as-Syafi’e membela dirinya
dengan pelbagai hujjah agama menyebabkan Harun ar-Rashid tertarik
kepadanya. Imam as-Syafi’e dibebaskan dan dibiarkan bermastautin di
Baghdad. Di sini Imam as-Syafi’e telah berkenalan dengan anak murid Imam
Abu Hanifah dan duduk berguru bersama mereka, terutamanya Muhammad bin
al-Hasan as-Syaibani. Suasana ini memberikan kelebihan yang penting bagi
Imam as-Syafi’e, iaitu beliau berkesempatan untuk belajar dan
membanding antara dua ajaran Islam, yakni ajaran Imam Malik bin Anas dan
ajaran Imam Abu Hanifah.
Pada tahun 188H/804M, Imam as-Syafi’e
berhijrah pula ke Mesir. Sebelum itu beliau singgah sebentar di Makkah
dan di sana beliau diberi penghormatan dan dipelawa memberi kelas
pengajian agama. Imam as-Syafi’e kini mula diiktiraf sebagai seorang
imam dan beliau banyak meluahkan usaha untuk cuba menutup jurang
perbezaan di antara ajaran Imam Malik bin Anas dan Imam Abu Hanifah.
Usahanya ini tidak disambut baik oleh para penduduk Makkah kerana
kebiasaan mereka adalah kepada ajaran Imam Malik bin Anas.
Pada tahun 194H/810M, Imam as-Syafi’e
kembali semula ke Baghdad dan beliau dipelawa untuk memegang jawatan
Qadhi bagi Dinasti Abbasid. Beliau menolak dan hanya singgah selama 4
tahun di Baghdad. Imam as-Syafi’e kemudian kembali ke Mesir dan
memusatkan ajarannya di sana pula. Daud bin ‘Ali pernah ditanya akan
kelebihan Imam as-Syafi’e berbanding tokoh-tokoh lain pada ketika itu,
maka beliau menjawab: “As-Syafi‘e mempunyai beberapa keutamaan,
berkumpul padanya apa yang tidak terkumpul pada orang lain. Beliau
seorang bangsawan, beliau mempunyai agama dan i’tiqad yang sebenar,
seorang yang sangat murah hati, mengetahui hadith sahih dan hadith
dhaif, nasikh, mansukh, menghafal al-Quran dan hadith, perjalanan hidup
para Khulafa’ ar-Rashidin dan amat pandai pula mengarang.”
Dalam usahanya untuk cuba menutup jurang
perbezaan antara ajaran Imam Malik bin Anas dan Imam Abu Hanifah, Imam
as-Syafi’e menghadapi banyak tentangan daripada para pengikut Mazhab
Maliki yang amat taksub kepada guru mereka. Pada satu malam, dalam
perjalanan balik ke rumah dari kuliah Maghribnya di Mesir, Imam
as-Syafi’e telah diserang dan dipukul orang sehingga menyebabkan
kematiannya. Pada ketika itu Imam as-Syafi’e juga sedang menghadapi
penyakit buasir yang agak serius.
Imam as-Syafi’e meninggal dunia pada 29
Rejab tahun 204H/820M di Mesir ketika berumur 54 tahun (Hijrah). Beliau
meninggalkan kepada dunia Islam sebuah kitab yang paling agung dalam
bidang usul fiqh berjudul ar-Risalah. Kitab ini adalah yang terawal
dalam menyatakan kaedah-kaedah mengeluarkan hukum daripada sesebuah nas
al-Qur’an dan as-Sunnah. Selain itu Imam as-Syafi’e juga meninggalkan
kitab fiqhnya yang termasyhur berjudul al-Umm. Ajaran Imam as-Syafi’e
diteruskan oleh beberapa anak muridnya yang utama seperti Abu Yaaqub
al-Buwayti (231H/846M), Rabi’ bin Sulaiman al-Marali (270H/884M) dan Abu
Ibrahim bin Yahya al-Muzani (274H/888M).
Imam Ahmad bin Hanbal [164H/781M – 241H/856M]
Imam Abu ‘Abdullah Ahmad bin Muhammad
bin Hanbal dilahirkan di Baghdad, Iraq, pada tahun 164H/781M. Ayahnya
seorang mujahid Islam dan meninggal dunia pada umur muda, iaitu 30
tahun. Ahmad kemudiannya dibesarkan oleh ibunya Saifiyah binti Maimunah.
Imam Ahmad bin Hanbal menghafal al-Qur’an sejak kecil dan pada umurnya
16 tahun beliau sudah menjadi penghafal hadith yang terkenal. Imam Ahmad
bin Hanbal meneruskan pengajian hadithnya dengan sekian ramai guru dan
beliau pada akhir hayatnya dijangkakan telah menghafal lebih daripada
sejuta hadith termasuk barisan perawinya.
Pada tahun 189H/805M Imam Ahmad bin
Hanbal berhijrah ke Basrah dan tidak lama kemudian ke Makkah dan Madinah
untuk menuntut ilmu. Di sana beliau sempat duduk berguru dengan Imam
as-Syafi‘e. Sebelum itu guru-gurunya yang masyhur ialah Abu Yusuf,
Husain ibn Abi Hazim al-Washithi, ‘Umar ibn ‘Abdullah ibn Khalid,
‘Abdurrahman ibn Mahdi dan Abu Bakar ibn ‘Iyasy. Pada tahun 198H Imam
Ahmad bin Hanbal ke negeri Yaman pula untuk berguru dengan ‘Abdurrazzaq
ibn Humam, seorang ahli hadith yang besar ketika itu, terkenal dengan
kitabnya yang berjudul al-Musannaf. Dalam perjalanannya ini Imam Ahmad
mula menulis hadith-hadith yang dihafalnya setelah sekian lama.
Imam Ahmad bin Hanbal kembali semula ke
Baghdad dan mula mengajar. Kehebatannya sebagai seorang ahli hadith dan
pakar fiqh menarik perhatian orang ramai dan mereka mula mengerumuninya
untuk belajar bersama. Antara anak muridnya yang kemudian berjaya
menjadi tokoh hadith terkenal ialah al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud.
al-Qasim ibn Salam pernah berkata: “Ahmad bin Hanbal adalah orang yang
paling ahli dalam bidang hukum dan aku tidak melihat ada orang yang
lebih mengetahui tentang as-Sunnah selain beliau. Beliau tidak pernah
bersenda gurau, selalu berdiam diri, tidak memperkatakan apa-apa selain
ilmu.”
Imam Ahmad bin Hanbal pernah hidup di
dalam penjara kerana kekerasannya menentang Mazhab Mu’tazilah yang
diterima oleh pemerintah Abbasid ketika itu. Mereka (pemerintah) memaksa
Imam Ahmad mengesahkan mazhab baru tersebut. Imam Ahmad enggan dan ini
menyebabkan beliau dirotan di dalam penjara sehingga tidak sedarkan
diri. Akibat ketegasan Imam Ahmad bin Hanbal serta tekanan daripada para
orang ramai akhirnya menyebabkan pihak pemerintah Abbasid telah
terpaksa membebaskan beliau dari penjara. Imam Ahmad kemudiannya
meneruskan pengajarannya kepada orang ramai sehinggalah kematiannya pada
tahun 241H/856M, ketika berusia 77 tahun Hijriah.
Imam Ahmad bin Hanbal meninggalkan
kepada dunia Islam kitab hadithnya yang terkenal iaitu “al-Musnad” yang
mengandungi lebih kurang 30,000 hadith Rasulullah s.a.w dan atsar para
sahabat r.a. Dua orang anaknya yang utama meneruskan perjuangan ayah
mereka, iaitu ‘Abdullah bin Ahmad dan Shaleh bin Ahmad.
10 Nama Malaikat & Tugasnya
Mereka tidak tidur dan tidak makan serta tidak minum. Mereka mampu menjelma kepada rupa yang dikehendaki dengan izin Allah. Sebagai contoh malaikat datang kepada kaum Lut menyerupai lelaki yang kacak (Surah Hud 11, ayat 78).
Malaikat dikatakan mempunyai sayap dan mampu terbang dengan laju (sesuai dengan dengan cahaya yang bergerak laju).
Muslim wajib beriman kepada malaikat. Nama dan tugas 10 Malaikat.
- Jibrail ( جبرائيل/جبريل ) Menyampaikan wahyu Allah.
- Mikail ( ميكائيل ) Menyampaikan/membawa rezeki yang ditentukan Allah.
- Israfil ( إسرافيل ) Meniup sangkakala apabila diperintahkan Allah di hari Akhirat
- Izrail ( عزرائيل ) Mencabut nyawa.
- Munkar ( منكر ) Menyoal mayat di dalam kubur
- Nakir ( نكير ) Menyoal mayat di dalam kubur
- Ridhwan ( رضوان ) Menjaga pintu syurga dan menyambut ahli syurga.
- Malik ( مالك ) Menjaga pintu neraka dan menyambut ahli neraka.
- Raqib ( رقيب ) Mencatat segala amalan baik manusia.
- Atid ( عتيد ) Mencatat segala perlakuan buruk manusia.
10 Nama Malaikat & Tugasnya
Mereka tidak tidur dan tidak makan serta tidak minum. Mereka mampu menjelma kepada rupa yang dikehendaki dengan izin Allah. Sebagai contoh malaikat datang kepada kaum Lut menyerupai lelaki yang kacak (Surah Hud 11, ayat 78).
Malaikat dikatakan mempunyai sayap dan mampu terbang dengan laju (sesuai dengan dengan cahaya yang bergerak laju).
Muslim wajib beriman kepada malaikat. Nama dan tugas 10 Malaikat.
- Jibrail ( جبرائيل/جبريل ) Menyampaikan wahyu Allah.
- Mikail ( ميكائيل ) Menyampaikan/membawa rezeki yang ditentukan Allah.
- Israfil ( إسرافيل ) Meniup sangkakala apabila diperintahkan Allah di hari Akhirat
- Izrail ( عزرائيل ) Mencabut nyawa.
- Munkar ( منكر ) Menyoal mayat di dalam kubur
- Nakir ( نكير ) Menyoal mayat di dalam kubur
- Ridhwan ( رضوان ) Menjaga pintu syurga dan menyambut ahli syurga.
- Malik ( مالك ) Menjaga pintu neraka dan menyambut ahli neraka.
- Raqib ( رقيب ) Mencatat segala amalan baik manusia.
- Atid ( عتيد ) Mencatat segala perlakuan buruk manusia.
10 Nama Malaikat & Tugasnya
Mereka tidak tidur dan tidak makan serta tidak minum. Mereka mampu menjelma kepada rupa yang dikehendaki dengan izin Allah. Sebagai contoh malaikat datang kepada kaum Lut menyerupai lelaki yang kacak (Surah Hud 11, ayat 78).
Malaikat dikatakan mempunyai sayap dan mampu terbang dengan laju (sesuai dengan dengan cahaya yang bergerak laju).
Muslim wajib beriman kepada malaikat. Nama dan tugas 10 Malaikat.
- Jibrail ( جبرائيل/جبريل ) Menyampaikan wahyu Allah.
- Mikail ( ميكائيل ) Menyampaikan/membawa rezeki yang ditentukan Allah.
- Israfil ( إسرافيل ) Meniup sangkakala apabila diperintahkan Allah di hari Akhirat
- Izrail ( عزرائيل ) Mencabut nyawa.
- Munkar ( منكر ) Menyoal mayat di dalam kubur
- Nakir ( نكير ) Menyoal mayat di dalam kubur
- Ridhwan ( رضوان ) Menjaga pintu syurga dan menyambut ahli syurga.
- Malik ( مالك ) Menjaga pintu neraka dan menyambut ahli neraka.
- Raqib ( رقيب ) Mencatat segala amalan baik manusia.
- Atid ( عتيد ) Mencatat segala perlakuan buruk manusia.
10 Nama Malaikat & Tugasnya
Mereka tidak tidur dan tidak makan serta tidak minum. Mereka mampu menjelma kepada rupa yang dikehendaki dengan izin Allah. Sebagai contoh malaikat datang kepada kaum Lut menyerupai lelaki yang kacak (Surah Hud 11, ayat 78).
Malaikat dikatakan mempunyai sayap dan mampu terbang dengan laju (sesuai dengan dengan cahaya yang bergerak laju).
Muslim wajib beriman kepada malaikat. Nama dan tugas 10 Malaikat.
- Jibrail ( جبرائيل/جبريل ) Menyampaikan wahyu Allah.
- Mikail ( ميكائيل ) Menyampaikan/membawa rezeki yang ditentukan Allah.
- Israfil ( إسرافيل ) Meniup sangkakala apabila diperintahkan Allah di hari Akhirat
- Izrail ( عزرائيل ) Mencabut nyawa.
- Munkar ( منكر ) Menyoal mayat di dalam kubur
- Nakir ( نكير ) Menyoal mayat di dalam kubur
- Ridhwan ( رضوان ) Menjaga pintu syurga dan menyambut ahli syurga.
- Malik ( مالك ) Menjaga pintu neraka dan menyambut ahli neraka.
- Raqib ( رقيب ) Mencatat segala amalan baik manusia.
- Atid ( عتيد ) Mencatat segala perlakuan buruk manusia.
10 Nama Malaikat & Tugasnya
Mereka tidak tidur dan tidak makan serta tidak minum. Mereka mampu menjelma kepada rupa yang dikehendaki dengan izin Allah. Sebagai contoh malaikat datang kepada kaum Lut menyerupai lelaki yang kacak (Surah Hud 11, ayat 78).
Malaikat dikatakan mempunyai sayap dan mampu terbang dengan laju (sesuai dengan dengan cahaya yang bergerak laju).
Muslim wajib beriman kepada malaikat. Nama dan tugas 10 Malaikat.
- Jibrail ( جبرائيل/جبريل ) Menyampaikan wahyu Allah.
- Mikail ( ميكائيل ) Menyampaikan/membawa rezeki yang ditentukan Allah.
- Israfil ( إسرافيل ) Meniup sangkakala apabila diperintahkan Allah di hari Akhirat
- Izrail ( عزرائيل ) Mencabut nyawa.
- Munkar ( منكر ) Menyoal mayat di dalam kubur
- Nakir ( نكير ) Menyoal mayat di dalam kubur
- Ridhwan ( رضوان ) Menjaga pintu syurga dan menyambut ahli syurga.
- Malik ( مالك ) Menjaga pintu neraka dan menyambut ahli neraka.
- Raqib ( رقيب ) Mencatat segala amalan baik manusia.
- Atid ( عتيد ) Mencatat segala perlakuan buruk manusia.
10 Nama Malaikat & Tugasnya
Mereka tidak tidur dan tidak makan serta tidak minum. Mereka mampu menjelma kepada rupa yang dikehendaki dengan izin Allah. Sebagai contoh malaikat datang kepada kaum Lut menyerupai lelaki yang kacak (Surah Hud 11, ayat 78).
Malaikat dikatakan mempunyai sayap dan mampu terbang dengan laju (sesuai dengan dengan cahaya yang bergerak laju).
Muslim wajib beriman kepada malaikat. Nama dan tugas 10 Malaikat.
- Jibrail ( جبرائيل/جبريل ) Menyampaikan wahyu Allah.
- Mikail ( ميكائيل ) Menyampaikan/membawa rezeki yang ditentukan Allah.
- Israfil ( إسرافيل ) Meniup sangkakala apabila diperintahkan Allah di hari Akhirat
- Izrail ( عزرائيل ) Mencabut nyawa.
- Munkar ( منكر ) Menyoal mayat di dalam kubur
- Nakir ( نكير ) Menyoal mayat di dalam kubur
- Ridhwan ( رضوان ) Menjaga pintu syurga dan menyambut ahli syurga.
- Malik ( مالك ) Menjaga pintu neraka dan menyambut ahli neraka.
- Raqib ( رقيب ) Mencatat segala amalan baik manusia.
- Atid ( عتيد ) Mencatat segala perlakuan buruk manusia.
No comments:
Post a Comment